Avancronica de concerte


Marți, 17 octombrie 2017                                                           Ora: 18:30 Sala Filarmonicii

 

CONCERT CAMERAL W.A. MOZART

CVARTETUL DE COARDE TIBERIUS

 

Molnár Tibor – vioara I

Lokodi Károly – vioara a II-a

Molnár József – viola

Zágoni Előd – violoncel

 

Invitat: Bársony Péter – viola  

 

În program:

Cvartet în Re major KV 499

Cvintet cu două viole în Mi bemol major, KV 614

W. A. Mozart: Cvartet în Re major KV 499
(1756-1791)

I. Allegretto; II. Menuetto; Allegretto; III. Adagio; IV. Allegro

Cvartetul în Re major a fost compus în anul 1786 (19 august). Această lucrare, împreună cu cvintetul (K.515,516) sunt reprezentative în creația camerală a compozitorului, situându-se între cele două mari lucrări dar în genul operei, Figaro și Don Giovanni. Prima parte este prezentată printr-un unison al instrumentelor, pe acorduri de trei sunete, cu o tematică simplă, specifică temelor muzicale din operele buffe. Aici Mozart folosește la maximum posibilitățile contrapunctului și modulațiilor. Partea a II-a Menuet: proaspăt, cu un farmec primăvăratec. Partea a III-a lentă, același caracter proaspăt, fermecător. Violina principală are un rol primordial, cu solo-uri de mare virtuozitate și cadențe de mare bravură. Finalul: începe cu o dinamică liniștită, prima vioară își face simțită din nou importanța, dar apar și răspunsurile celorlalte instrumente. Partea această de final ca de altfel întregul cvartet are un aer de optimism și încredere. Primele cvartete din creația mozartiană au fost influențate de cvartetele lui Haydn, mai târziu, la maturitate cele șase cvartete (K.387, K.421, K.428, K.458, K.464 și K.465 descoperă adevărata inspirație mozartiană, mai apoi în cvartetul Sol major (partea de menuet K.387) se pot auzi în premiera acorduri beethoveniene.

 W. A. Mozart: Cvintet pentru două viole în Mi bemol major, KV 614

I. Allegro di molto; II. Andante; III. Menuetto.Allegretto; IV. Allegro

 Una din ultimele compoziții în genul muzicii de cameră a fost scrisă la Viena în anul 1791(12 aprilie) la comanda lui Johann Tost, dirijorul orchestrei Haydn al familiei Esterházy. Cvintetul a fost conceput pentru două viori, două viole şi un violoncel. Partea de început are la bază un singur motiv în Mi bemol major care se îmbogățește pe parcurs, devenind un semnal care ajunge la un punct culminant printr-un tril prelungit. Măsura de 6/8 aduce o mică legănare și moliciune acestui semnal. Partea este foarte scurtă, condensată. Următorul Andante este rudă cu temele muzicale ale concertelor de pian (Romanță) cât și cu Mica Serenadă (partea lentă). Această lucrare a fost compusă de Mozart sub formă de rondo în care tema este prezentată în diferite aspecte. Menuet (partea a III-a), caracter dansant cu un specific dans popular de cimpoi ce se aude în trio și este foarte frecvent la Haydn, influența acestuia observându-se și în ultima parte.

 Miercuri, 18 octombrie 2017                                                   Ora: 18:30 Sala Filarmonicii
2017. október 18., szerda                                               18:30 Filharmónia terme

CONCERT realizat în colaborare cu

COMUNITATEA EVREILOR

din Satu Mare în memoria lui

ELIE WIESEL și a victimelor HOLOCAUSTULUI

 

Participă:  

LADISLAU ROOTH-pian

NICOLETA COLCEIAR – soprană

RUDOLF FÁTYOL – vioară

JUDITH BUDEAN-MIHÁLY-pian

 În program:

 F.M. Veracini, A. Rubinstein,Massenet, L. Levandovsky, L Pollack, A. Olshamnitzky (aranjamente: Ladislau Rooth)

  

 Joi, 19 octombrie 2017                                                               Ora: 18:30 Sala Filarmonicii

 

GALĂ DE OPERETĂ

Dirijor: LADISLAU ROOTH

Soliști:

NICOLETA COLCEIAR – soprană

TIBERIUS SIMU -tenor

 

Lucrări de: J. STRAUSS, E. KALMAN, F. LEHÁR, C. MILLÖCKER, P. LINCKE, L. BERNSTEIN și altele.